close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

אמא, כך תקבלי לילה של שקט

מערכת שורשכג טבת, תשעו04/01/2016

גם הורים מנוסים לא תמיד יודעים איך לסייע לתינוק לישון לילה שלם. מדובר על צורך פיזיולוגי שמשתנה לפי הגיל, לשמור על סדר יום ולהקפיד על עקביות

תגיות:

לילה שלם של שקט נראה להורים רבים כמו חלום רחוק. במדינה בה יש מעל 173,000 תינוקות מתחת לגיל שנה ועוד 172,000 תינוקות מעל גיל שינה, ההתמודדות עם לילה של שינה הופכת למטלה יום יומית עבור הורים צעירים ומנוסים כאחד. יחד עם זאת, מדובר על אתגר מוכר וידוע ולצד הקשיים יש גם לא מעט עצות וטיפים שיכולים לסייע.

מבחינת שעות שינה מומלצות, תינוקות בחודש הראשון אמורים לישון 16-18 שעות ביממה. שעות השינה בלילה וביום לא קבועות והן מתחלקות על פני היממה. בחודש השני התינוק יורד לכמות שינה ממוצעת של 15-17 שעות ביום, כאשר שינה תקינה בלילה נמשכת 8.5-10 שעות וביום

6-7 שעות. יש לציין ששעות השינה במהלך היום בחודש השני ועד גיל שנה כוללות בערך 2-3 פרקי שינה שונים.

לגזור ולשמור: המדריך לשינה תקינה אצל תינוקות

שינה היא צורך פיזיולוגי שמשתנה לפי הגיל, המשקל, המצב הרפואי, הבשלות הרגשית והפיזיולוגית וגם המטען הגנטי, המזג והרגלי השינה הקיימים. הפרעות שינה לא תמיד עוברות עם הגיל והאכלה לא בהכרח תגרום לתינוק לישון טוב יותר. כדי להקנות לתינוק הרגלי שינה נכונים, יש להימנע מעודף גירויים כמו בובות, מוביילים וגופי תאורה. חשוב להתאים את המיטה לגודל התינוק, לדאוג שיהיה בה תו תקן ולהכניס אליה שמיכה, סדין מתוח ומגן ראש קשור ומהודק. אלו תנאים בסיסיים שיקלו גם על ההורה וגם על קצב ההירדמות של התינוק.

יש להשכיב את התינוק לישון רק עם לבוש מתאים ולאחר החלפת חיתולים רטובים. אפשר להשתמש בחיתולי האגיס עם ספיגה מוגברת, ולקבל מידע נוסף דרך רופא המשפחה ואנשי המקצוע שעוסקים בתחום. יהיה לכם קל יותר לקבל לילה של שקט אם תקפידו להשכיב את התינוק בתנוחת שינה בטוחה כדי להימנע מדאגות.

שינה טובה בלילה מתחילה מהיערכות במהלך היום. מומלץ לחשוף את התינוק מדי יום לאור השמש כדי לסייע לו לקלוט ויטמין D ולהנהיג לוח זמנים יחסית קבוע מבחינת האכלות, שינה, יקיצה ומשחק. מגיל שלושה חודשים ומעלה ניתן לנסות לנתק את הקשר בין אוכל ושינה ולא לאפשר לילד להירדם בזמן האוכל או ההנקה. באותה הזדמנות הורים גם צריכים להתחיל לזהות מתי האכילה היא לא לצורך הזנה אלא לצורך הירדמות. בכל מקרה, יש להשכיב את התינוק לישון ברגע שמזהים אצלו סימני עייפות: שפשוף עיניים, משיכה באוזניים וכדומה.

מהו טקס השכבה מומלץ?

גם אחרי שהתינוק מעט גדל צפויים הורים להתמודד עם הקושי בשינה רצופה. לכל ילד יש דרישות מפתיעות במהלך הלילה ולכן טקס השכבה הוא חלק בלתי נפרד מהמשפחה הגרעינית. הטקס מתקיים בשינויים קלים אצל כל הורה, והוא כולל ארוחת ערב, מקלחת, ביגוד, ישיבה ליד הילד, כיבוי אורות ולעיתים גם שירי ערש. אלו רגעים אינטימיים שמטרתם היא להכניס את הילד לאט ובהדרגתיות לשלב השינה, אך לפעמים הטקס נמשך דקות ארוכות והופך את משתתפיו לעצבניים וחסרי סבלנות.

הסוד הוא למנוע את המאבק הכוחני עם הילדים. טקס השכבה צריך להימשך 20 דקות בלבד, כשהתינוק כבר במיטתו ולאט לאט הוא מבין את המשמעות של התחלה, אמצע וסוף. רצוי שהטקס לא ייערך מדי לילה על ידי אותו הורה והעיקרון המנחה הוא בכל מקרה הגבלה בזמן.

הוסף תגובה
שם השולח
תוכן ההודעה